Regelbunden träning och nyttig kost – bästa receptet för en sund viktminskning

För att komma i toppform och ditt livs bästa hälsa så är det viktigt att se över din kost samt att börja träna regelbundet.

Regelbunden träning är nyckeln till långvariga resultat

Träning behöver inte betyda att du anstränger dig 5 dagar i veckan på gym utan huvudsaken är att du rör på dig regelbundet med hjälp av träningsformer som passar just dig och bra vardagsmotion. För att komma igång med en ny hälsosammare livsstil så gäller det att hitta de träningsformer du trivs med bäst eftersom det gäller att fortsätta med träningen för att behålla toppformen.

Med regelbunden och kul träning i samband med bra och nyttig kost är det inte svårt att gå ner i vikt och uppnå toppformen snabbt och enkelt. Ett aktivt och en hälsosam livsstil bidrar till en mängd positiva effekter som mer exempelvis mer ork och energi, bättre självförtroende, en starkare och sundare kropp och mer livsglädje. Det är aldrig för sent att börja träna och gå ner i vikt. Med rätt motivation och disciplin kan man komma hur långt som helst oavsett vilken ålder man är.

Sund viktminskning med bra kost

För att få en bra viktminskning och komma i form är det även viktigt att få i sig bra och nyttig kost. För att rivstarta viktminskningen och driva ut gifter från kroppen kan det vara smart att börja med en renande detox. Många väljer även att välja någon av de populäraste dieterna som hjälp för att komma igång med att gå ner i vikt. Läs gärna mer om några populära dieter som vi valt att lista på denna webbsida.

För att gå ner i vikt behöver man absolut inte ta till några extremdieter. Det viktigaste för att gå ner i vikt är att tänka på att få i sig färre kalorier än vad man gör av med. Äter man en kalorisnål kost i samband med att man förbränner extra kalorier med träning så kommer man garanterat att få resultat.

Dieter är absolut inte för alla och kan i vissa fall även ha negativa effekter. Viktminskning med hjälp av olika dieter kan leda till att man tröttnar snabbt och ger upp och kanske till och med går upp mer i vikt än innan man började. Därför är det viktigt att du väljer en kost som du trivs med för långvariga resultat. Det sägs att man kan äta allt så längre som man inte äter för mycket samt att man inte äter onyttigt varje dag. Det bästa är att välja en dag i veckan då man tillåter sig själv att unna sig vad som helst och att man sedan håller resten av nyttig.

Regelbunden träning leder till viktminskning

Träna minst två gånger i veckan för märkbara skillnader. Det är bra att röra på sig varje dag. 30 minuters träning i samband med vardagsmotion räcker för att din kropp ska må bra.
Det är viktigt att lyssna på sin kropp och att inte överträna. Om du är utmattad, eller känner dig lite sjuk är det faktiskt bättre att avstå från träningen den dagen och fortsätta igen när kroppen är i balans.

Att träna har många fördelar. Du ökar din kondition och muskelstyrka, du förbränner kroppsfett och minskar eventuell övervikt, du blir piggare och ökar din ämnesomsättning. Dessutom förstärker det kroppens inre funktioner, förbättrar blodcirkulationen och förebygger olika typer av sjukdomar.

Drick mycket vatten när du tränar. Det ökar fettförbränningen och minskar muskelnedbrytningen. Dessutom fungerar det avkylande för kroppen efter ett hårt träningspass. Tillförsel av proteiner i form av kosttillskott efter träning ger bästa resultat.

För ökad fettförbränning kan man träna på morgonen på tom mage, eller 1-2 timmar efter maten. En snabb promenad eller ett lättare träningspass är optimalt i det här syftet.

Glöm inte uppvärmning innan träningen, det hjälper till att höja kroppstemperaturen, stretcha dina muskler och din kropp, avslappningar och meditation fungerar också som vardagsträning, eller som ett komplement till din motion.

Ät inte mat som tar för lång tid för kroppen att smälta innan träning. Det tar onödig energi och blir tyngre för kroppen.

Det kan vara bra att dela upp ett träningspass i två delar, för att på så sätt få ut bästa möjliga resultat. Det vill säga, att orka mer och kunna ge järnet under dessa två kortare delar.

Kroppens må bra-hormoner serotonin, endorfiner och dopamin ökar och frigörs genom träning. Se alltid till att lyssna på kroppens signaler. Om du har någon kroppsskada ska du vara extra försiktig. Det är meningen att träningen ska vara kul och få dig att må bra. Känn dina egna gränser.

För den bästa formen är viktigt att vila, äta bra mat, och att låta kroppen återhämta sig.