Tillför kroppen mer energi för en piggare vardag

Vila, bra kost och motion ger en extra energikick

Så får du mer energi

Det är lätt att känna sig extra trött och hängig under vinterhalvåret. Men misströsta inte. Det finns mycket man kan göra för att få upp energin igen, i väntan på sol och varmare tider.

Det är alltid bra att träna och röra på sig. Varför inte prova på en helt ny träningsform. Frigörande dans kommer garanterat göra dig pigg, glad och full av energi.

Sockret är en listig energitjuv. Därför är det bra att undvika det så mycket som möjligt. Även om du känner dig pigg till en början, på grund av blodsockrets snabba ökning, så är det väldigt kortvarigt. Det sjunker nämligen lika fort. Och du blir tröttare än innan.

Prova meditation. Det hjälper dig att sålla bort onödiga tankar, dåliga energier och att vara närvarande i nuet. Genom lugnet och avslappningen upplever många ett större fokus och mer energi. Ett perfekt sätt att ladda batterierna.

Vätska är också otroligt viktigt. Många glömmer bort att dricka ordentligt, och somliga dricker inte vatten alls. Inte konstigt att energin är som bortblåst. Vår kropp behöver 1,5 liter vatten om dagen.

Vår vardag är full av stress, press och måsten. Men det är viktigt att inte glömma bort att må bra och att ha roligt. Avsätt tid till aktiviteter du gillar, och unna dig själv lite egentid.

Försök att vara ute i naturen så mycket som möjligt. Gå på skogspromenader och njut av tystnaden, eller spring snabbt i terrängen med din favoritmusik i öronen.

Att göra en utrensning av kroppen med hjälp av Detox är ett välkänt sätt att tillföra kroppen mer energi. Detox gör att kroppen renas på alla giftiga ämnen och leder till att kroppen blir sundare och man känner sig piggare.

Skratta mycket. Få saker höjer energin som ett gott skratt. Umgås med människor som får dig att må bra. Det är viktigt att känna sig betydelsefull.

Att C-Vitamin är en riktig energikick vet vi, så se till att få din dagliga dos av citrusfrukter. Även doften av vissa citrusfrukter stimulerar våra sinnen och ger mer energi, bland annat citron.

Speciellt i samband med träning är olika kosttillskott ett bra sätt att tanka på med energi. För att bygga upp muskelmassa snabbare för en starkare kropp rekommenderas att fylla på med extra proteiner. Whey proteinpulver är både lågt på kolhydrater och har hög halt av protein som hjälper kroppen att bygga upp muskelmassa snabbare och gör att kroppen återhämtar sig snabbare.

Ordentlig sömn och vila är nyckeln till en bättre livskvalitet

Vi sover bort nästan en tredjedel av dygnet, och en tredjedel av livet. Sömnen är livsviktig för att kroppen och hjärnan ska få vila och återhämta sig. Om man sover bra klarar man lättare av stress och andra situationer i vardagen. En god natts sömn genererar god hälsa. Tyvärr är det inte alla förunnat.

Många lider av sömnproblem, men det går att råda bot på. Om du lidit av problemen under en längre period ska du inte tveka att ta kontakt med din vårdcentral. Sömn betyder livskvalitet. Vi behöver mellan 6-9 timmars sömn, beroende på hur djup den är. Det är när vi sover som hjärnans celler återhämtar sig.

Det finns många bra tips på hur du lättare kan slappna av och svepas med av sömnen. Bland annat är det bra att göra sängen till en plats där du ska sova. Det gör du naturligtvis redan. Men försök att inte vila där i onödan, det vill säga när du inte ska lägga dig. Att arbeta eller ligga och surfa med datorn i sängen är inte heller att föredra.

Försök att varva ner innan du går och lägger dig. Värm en kopp kamomillte, släck lampan och tänd några stearinljus. Läs en bok, eller ta ett bad. Eller något annat som får dig att slappna av.

Försök att lägga dig och kliva upp på regelbundna tider.

Stress är ofta den största boven i sömndramat. De flesta av oss har legat sömnlösa någon natt och vänt och vridit på oss i sängen. Som tur är så tar kroppen igen för sömnen den missat redan natten efter. Men det blir svårare om man känner sig stressad hela tiden. Då är det viktigt att varva ner. Kanske behövs en förändring i vardagen.

Dagsljus, frisk luft och träning, tillsammans med en bra kost hjälper också. Ju fler rutiner desto bättre.

För att åstadkomma maximala resultat på vägen till toppform är vila, kost och träning de tre viktigaste komponenterna.