Bra kost för viktminskning

 

En balanserad och näringsrik kost är A och O för en välmående kropp. Att slarva med maten och äta på oregelbundna tider gör din kropp stressad, och förr eller senare kommer den att säga ifrån.

Det finns mängder av dieter och bantningsmetoder som florerar runt på internet och i pressen. Men vill man ändra sina kostvanor behöver man mer än bara en tillfällig kostförändring. Otvivelaktiga dieter är inte att rekommendera, och att svälta sig mår ingen bra av.

Vi behöver en allsidig och näringsrik kost. Vår kropp kommer att tacka oss i framtiden.

Ät dina måltider på regelbundna tider. Det håller ditt blodsocker stabiliserat och du slipper bli trött och hungrig under dagen. Annars är det lätt att man börjar småäta istället. Dessutom minskar det risken för onödigt sötsug. Att äta regelbundet gör det lättare för dig att hålla vikten, eller om du så vill, gå ner i vikt.

Viktiga mål:

Frukost, lunch och middag, och några mellanmål där emellan i form av exempelvis en frukt, yoghurt, eller ett grovt bröd.

Att förändra sin kost handlar om så mycket mer än att gå ner i vikt. Det är bra att inte glömma bort det. Fokus ska ligga i att finna kroppslig balans och en välmående kropp. Sätt alltid hälsan i främsta rummet.
Fundera över vad du behöver ändra när det kommer till dina kostvanor. Hur ofta äter du? Hur mår du efteråt? Blir du mätt? Småäter du? Väljer du hellre kakor och godis framför en regelrätt middag?

Skriv en lista och sätt upp mål för dig själv. Det blir ofta klarare och mer strukturerat när du kan se dina tankar och mål i skrift.
För att nå ultimat hälsa ska du investera i råvaror som verkligen ger energi och näring.

Olika typer av råvaror ger olika typer av energi. Prova dig fram för att se vad som passar just dig.

För att vår kropp ska fungera som den ska behöver vi blandningen av livsviktiga kolhydrater, proteiner, fett, vatten, mineraler, vitaminer och fibrer.

 

Superfoods

 

Dessa livsmedel har de bästa förbränningsegenskaperna samt är de mest näringsfyllda livsmedlen för en sund och nyttig livsstil. Inkludera dessa härliga superfood-livsmedlen i så många av dagens måltider som möjligt för en starkare och piggare kropp.

 

  • Äpplen
  • Sparris
  • Avokado
  • Bönor
  • Blåbär
  • Broccoli
  • Morötter
  • Selleri
  • Kyckling- och kalkonbröst
  • Keso
  • Ägg
  • Vitlök
  • Grapefrukt
  • Grekisk yoghurt
  • Havregryn
  • Lök
  • Apelsiner
  • Potatis
  • Persika
  • Jordnötssmör
  • Råris
  • Lax
  • Spenat
  • Groddar
  • Sötpotatis
  • Tomater
  • Vattenkrasse
  • Chili