Stärk immunförsvaret med naturens helande antioxidanter

Fyll kroppen med härliga antioxidanter och få mer energi

Stärk immunförsvaret med naturens helande antioxidanter

 

Den här tiden på året medför oftast ett nedsatt immunförsvar och leder därmed till en större risk att dra på sig förkylningar. Olika studier och forskningar har påvisat att antioxidanter stärker immunförsvaret, hämmar eller förhindrar sjukdomar som hjärt- och kärl sjukdomar, alzheimers, parkinson samt cancer. Dessutom ger antioxidanter andra positiva effekter som bekämpning av gifter i kroppen, en vacker hy och minskad trötthet.

Antioxidanter hittar man i så gott som alla sorter av frukt, grönsaker, frön och nötter. Naturliga livsmedel som är extra rika på antioxidanter är blåbär, hallon, tranbär, björnbär, grantäpplen, rooibos, grönt te, broccoli, spenat, rosmarin, acai, goijibär, guarana, mullbär och kakao.

Hur vet man om ett livsmedel är rikt på antioxidanter?

 

Man kan få information om hur mycket antioxidanter ett livsmedel innehåller genom att ta fram ett ORAC-värde. Genom att undersöka hur många fria radikaler ett livsmedel kan neutralisera i ett provrör får man fram ett ORAC-värde. Ju högre ORAC-värde ett livsmedel har desto bättre antioxidant är det. Ett optimalt dagligt intag av olika antioxidanter utgörs av ett ORAC-värde på 3000-5000. Här hittar du en ORAC-värde tabell där du enkelt kan kolla upp de livsmedel som är rikast på antioxidanter.

Det finns även en mängd bra kosttillskott som är rika på antioxidanter. Tips på kosttillskott fyllda med helande antioxidanter listas upp på Altimas snart.

ORAC-Värde Tabell

Livsmedel ORAC värde per 100 g.

Gojibär, torkade 20000-30000
Acaibär, torkade 18400
Mörk choklad 13120
Mangostan 12000
Granatäpplejuice 10500
Mjölkchoklad 6740
Katrinplommon 5770
Pekannöt 5770
Yerba Mate 5102
Blåbär 4460
Granatäpple 3307
Rooibos Te 3132
Svart Te 2947
Russin 2830
Grönt Te 2701
Björnbär 2036
Grönkål 1770
Tranbär 1750
Vitlök 1662
Jordgubbar 1540
Spenat 1260
Hallon 1220
Gul squash 1150
Brysselkål 980
Plommon 949
Ångkokt spenat 909
Broccoli 890
Rödbetor 840
Avocado 782
Apelsin 750
Blåa vindruvor 739
Röd paprika 710
Körsbär 670
Kiwi 610
Baked Beans 503
Blodgrape 495
Grapefrukt 460
Kidneybönor 460
Gul lök 450
Majs 400
Aubergine 390
Blomkål 385
Frusna ärtor 375
Potatis 300
Sötpotatis 295
Kål 295
Sallad 265
Nätmelon 250
Äpple 218
Morot 210
Banan 210
Tofu 205
Tomat 195
Zucchini 176
Aprikos 175
Persika 170
Päron 134
Vattenmelon 100
Gurka 60